سرور چیست؟مفهوم٬ انواع و کاربرد سرورها به زبان ساده

سرور hp

سرور چیست؟مفهوم٬ انواع و کاربرد سرورها به زبان ساده

 

مقدمه :

سرور به عنوان یک سرویس‌دهنده قدرتمند و همیشه روشن در دنیای اینترنت بازی می‌کند. این مقاله به تبیین مفهوم سرور، تاریخچه آن، و اهمیت سرورهای شرکت HP میپردازد. سرور به عنوان یک سرویس‌دهنده در زبان فارسی تعریف می‌شود که از لحاظ سخت‌افزاری بسیار قدرتمند و همیشه روشن است. کاربران می‌توانند از این ابزارها برای درخواست‌های خود استفاده کنند و سرویس مدنظر خود را دریافت کنند. تاریخچه سرور ها از سال 1981تا کنون به ثبت رسیده است.

 

سرور hp , سرور

سرور چیست؟ مفهوم٬ انواع و کاربرد سرورها به زبان ساده

 

سرور ها میتوانند در یک شبکه کوچک یا بزرگ سرویس دهند. به سروری که تنها محدود در یک شبکه داخلی است سرور شبکه میگویند. و تمام کاربر ها از این سرور فرمان میگیرند و نیاز های تحت شبکه خود را به کمک ان بر طرف میکنند اگر گستره شبکه را کمی بیشتر کنیم با گروه بسیار بزرگی از سرور ها روبه روی میشویم که در گستره جهانی فعال هستند وبه کاربران سرویس می دهند که ما به این شبکه جهانی اینترنت میگوییمزمانی که شما موضوعی را در مرورگر PC یا گوشی تان سرچ میکنید. مرورگرتان به سرورهای مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات مربوطه را را در اختیار شما قرار میدهد.

Server HP:

شرکت HP یکی از شرکت های پیشرو در صنعت تجهیزات شبکه به ویژه سرور های HP میباشد. برای مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

منابع سخت افزار سرور :

باتوجه به اینکه سرور ها باید 24 ساعته روشنی باشند و همیشه به کاربران سرویس دهند باید از قدرت سخت افزاری بالیی برخوردار باشند به همین خاطر سرورها دارای پردازنده های باتوان پردازشی بالا و پشتیبانی از حافظه رم بالا و همچنین فضای ذخیره سازی یا هارد هستند.

دیتاسنتر چیست :

دیتاسنتر به محلی میگویند که سرورها در آن نگه داری میشوند. محل هابی ویژه ای در سراسر جهان مجود دارد که در ان سرور ها را نگه داری میکنند. در دیتاسنتر ها کیفیت شبکه پشتیبانی قطعات و نرم افزار های مورد نیاز تمرکز میکنند در یک دیتاسنتر ممکنی از بیش از هزار سرور وجود داشته باشد. سرور ها را داخل جعبه های فلزی قرار میدهند که به آنها اصطلاحا رک میگویند. ساختمان دیتاسنتر بخش های مختلفی دارد مانند اتاق کنترل, اتاق سرور, ژنراتور ها , تاسیسات خنک سازی, انبار سخت افزار,اتاق UPS , battery back up , اتاق نگه داری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه تشکیل میشود.

سیستم عامل سرور :

سرور ها دارای سیستم عامل های مخصوص به خود هستند که فقط بر روی خودشان نصب و راه اندازی میشود. که معروف ترین ان ها میتوان به ورژن های مختلف widows server و linux اشاره کرد. همچنین بر اساس ظاهری و ساختاری به هنگام خرید باید بدانید که سرور ها به سه دسته rack , tower , blade تقسیم میشوند که rack و blade در شبکه های بزرگ مانند ISPها استفاده میشوند. که عمدتا در دیتاسنتر ها نگه داری میشوند به همین خاطر باید در هنگام نصب سیستم عامل و نرم افزار باید به نوع و کاربرد سرور توجه ویژه ای داشت.

انواع سیستم عامل های سرور :

لینوکیس: تمامی توزیعات لینوکیس مانندdebian , cent os

ویندوز: تمامی نسخه های مختلف ویندوز مانند windows server 2019, 2020 , 2021 و نسخه های قدیمی تر

مجازی ساز:  نرم افزار مجازی ساز hyper-v , kvm , ESXI

ویژگی های سرور :

  • انحصاری بودن منابع سخت افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت افزاری سرور
  • اتصال دایمی به اینترنت
  • سرعت و قدرت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده سازی raid نرم افزاری و سخت افزاری بر روی سرور

انواع سرور از نظر تخصیص منابع :

الان که میدانیم سرور چیست بد نیست با انواع سرور ها و کابرد های ان آشنا شویم:

  1. سرور اشتراکی: بر روی سرور اشتراکی تعدادی وب سایت , دیتابیس یا میل دامین تعریف شده اند که در هر لحظه پاسخگوی درخواست های متعددی از کاربران خواهند بود. همانطوریکه از نام سرور پیداست میتوان فهمید منابع ان مثل پردازنده , رم و هارد و … بین کاربران تقسیم میشود.
  2. سرور VDS : مقیاس بزرگتر با منابع اختصاصی تر از یک سرویس اشتراکی هست که از طریق مجازی ساز ها به تقسیم یک سرور به چند ماشینی صورت میپذیرد با توجه به اختصاصی بودن ایمنی ماشین ها تعداد وب سایت هایی که بر روی سرور میزان ایجاد میشوند از وب سایت های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود.
  3.  سرور اختصاصی: شرکت های بزرگ و وب سایت های پر بازدیدی مانند فروشگاه های انلاین نیاز به یک منبع بیشتری از یک ماشینی مجازی خواهند داشت این نوع کار بر آن یک سرور اختصاصی را برای خود خریداری میکشد رم و پردازنده و هارد مخصوص خودشان است .

انواع سرور و کاربرد آنها :

web سرور: این نوع سرور در راه اندازی وب سایت ها و hosting کاربرد دارد.

اپلیکیشن سرور: بر روی این سرور نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می گردد مثل نرم افزار های حسابداری و ……

deta server : این نوع سرور بیشتر در سازمان ها و شرکت های بزرگ به کار میرود و اطلاعات را پیکر بندی میکنند.

mail server : کاربرد این سرور ارسال و دریافت ایمیل است با نصب نرم افزار های مانند postfix, smartermail  میتوان از خدمات آن استفاده کرد.

DNS server : سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DUS  وب سایت ها انجام شده است وظایف مربوط به .resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور ایمیل سرور و … را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

File سرور:  این نوع سرور جهت اشتراک گزاری فایل و اطلاعات به کار میرود

GAMEسرور :نوع اپلکیشن سرور محسوب میشود

media سرور : جهت اشتراک گذاری سرویس های چند رسانه ای تعبیه شده  است.

سرویس محاسباتی : برخی از کاربران و شرکت ها کار های محاسباتی ریاضی زیادی دارند که برای محاسبه ان ها از سرور استفاده می کنند.

server proxy: این نوع سرور یک رابط یعنی  server اصلی و clieng است و اطلاعات را طرفین گرفته و پس از بررسی به گیرنده ارسال میکند .

نکات مهم بر انتخاب دستگاه سرور مناسب :

از نظر کارشناسان سهند سرور خرید یک سیستم سرور مناسب نیاز مند مشاوره و راهنمای است . کاربر محترم اول باید نسبت به نیاز خود اشراف کامل داشته باشد. و سپس میزان هزیه ای که میخواهد د نظر بگیرد را اعلام کند تا کارشناسان ما بتوانند کانفیگی را پیش نهاد دهند که کمترین قیمت با بیشترین بازدهی را داشته باشد مجموعه سهند سرور در حوزه تجهیزات شبکه به ویژه سرور های hp فعالیت دارند . جهت مشاوره و استعلام قیمت یک فنجان چای مهمان ما باشید.

sahandserver

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *